Governess

Article sections

    Vanaf een jaar of vier/vijf krijgen de kinderen onderwijs. Zij krijgen les van een ‘governess’ (voor de meisjes) of een ‘tutor’ (voor de jongens).

    Een ‘nursery governess’ kwam ook voor (niet te verwarren met een nurse), die gaf les aan zowel jongens als meisjes, een manier om geld te besparen en dus meteen een teken van ‘hard times’. Dit kwam ook voor als jongens vanaf hun 8ste naar een kostschool werden gestuurd en dus geen tutor thuis kregen. Meisjes van ‘social climbers’ werden wel naar een girls’ school gestuurd.

    De kinderen leerden basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. Later kregen meisjes les in talen (Frans, Italiaans, Duits), converseren en manieren, ‘accomplishments’ zoals dansen, tekenen, piano spelen en ‘moral education’ zoals Bijbelverhalen, en ‘household management’. En ook: ‘natural sciences’ zoals botanica.

    Intelligente meisjes konden hun eigen onderwerpen kiezen, niet gehinderd door het curriculum van een school. Zij gebruikten boeken, voordoen door familieleden of vrienden, eigen experimenten, corresponderen met en ontvangen van anderen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, bijwonen van lezingen. Voorbeelden: kunst (Elenor Coade, Marie Tussaud), literatuur (Jane Austen, Mary Shelley), wiskunde (Ada Lovelace), natuurwetenschap (Mary Anning, Caroline Herschel), ontdekken en reizen (Mary Parminter, Lady Hester Stanhope) etc.

    De governess had haar eigen domein in het huis, de ‘schoolroom’. Deze reeks van kamers bestond uit een Day-room/zitkamer waar de kinderen les kregen, een Governess-room, badkamer (‘washing closet’) en soms een bibliotheek (‘book-closet’).

    Meisjes sliepen meestal vlakbij de Governess-room. Dit bleef zo tot het meisje door haar familie werd beschouwd als jonge dame (zie coming out in society) en bij de volwassenen werd ondergebracht.

    De governess had weinig contact met anderen in huishouden, dus het was vrij eenzaam. Het inkomen van de governess was meestal ‘room and board’. Vaak werden governesses aangehouden als lady’s companion voor de jonge dame (zoals Ms Taylor in Emma). In andere gevallen moest ze op zoek naar een nieuwe werkgever wanneer de kinderen ouder werden. Als zij op een leeftijd was gekomen dat ze niet meer kon werken, was ze dan ook slecht af. In 1829 werd daarom de Governesses Mutual Assurence Society opgericht, tegenwoordig de Teaching Staff Trust.

    Bronnen:
    [1] https://www.geriwalton.com/what-are-sleeping-rooms-and-childrens/
    [2] https://donnahatch.com/education-and-other-forms-of-child-torture-in-regency-england/
    [3] https://en.wikipedia.org/wiki/Governess
    [4] http://www.regrom.com/2014/04/20/regency-culture-and-society-the-governess/
    [5] https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/66286980-7dc3-4e12-8aab-1108ec9cf947
    [6] http://teachingstafftrust.org.uk/about/our-timeline
    [7] https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/the-figure-of-the-governess
    [8] https://byuprideandprejudice.wordpress.com/2014/02/01/education-of-upper-class-women-in-regency-era/
    [9] https://cobaltfairy.com/female-education-regency-era/
    [10] https://crimereads.com/regency-women/

    in Mensen